Personal på ett casino

För att ett helt casinohotell ska fungera så finns det anställd personal som ser till det. På ett riktigt stort casinohotell finns människor som arbetar under flera olika titlar. Är man en stamkund på casinohotell så är det inte säkert att man vet alla olika sorters arbeten som finns ändå. Det tänker man inte på, man tar de flesta saker för givet.

Vi börjar med det mest uppenbara jobbet på ett casinohotell, och det är en dealer

En dealer är en man eller kvinna som sitter vid spelborden och delar ut kort, tar emot satsningar samt sköter om kortlekar och andra tillbehör. Dealern representerar casinot/huset/banken och tar tillbaka spelarens förlust eller ger denne sin vinst. Nästan alla spel som finns inne på ett casino har en dealer av något slag. Dock inte casino slots som spelas helt ensam av besökaren.

Om du vill söka dig till ett landbaset casino, eller få bra söka jobbtips så rekommenderar mdhjakten.se – Utbildning & Arbete, tips när du söker jobb

Pit Boss

Denna arbetsgrupp är ansvarig för att dealern sköter sitt jobb, och att allt går rätt till vid spelborden. En Pit Boss brukar ofta rapportera direkt till casinochefen om någonting är fel.

Gaming manager

Jobbet som gaming manager (spelansvarig) går ut på att hålla koll på casinots spel rent generellt, och på en högre nivå. Den spelansvarige personen har en högre auktoritet än en Pit Boss.

Casinovärd

En casinovärd är en person som hälsar alla gäster välkommen. Han eller hon står oftast vid entrén vid början av dagen. Mot eftermiddagen och kvällen brukar casinovärden vandra runt bland spelborden och kolla så att alla gäster är nöjda och glada. Har de någon fråga eller liknande så ska casinovärden hjälpa dem med det.

Växlingspersonal

På stora casinohotell finns det personer som sköter om in- och utväxlingen. En anställd sitter vid ett bås som är i anslutning till ingången vid casinot. Där kan man växla in sina pengar mot spelmarker. När man har spelat klart går man till samma ställe för att växla tillbaka.

Casinochefen

Naturligtvis måste hela casinon ha en chef som ser till att alla sköter sig. Att vara casinochef innebär att man måste ta en hel del tuffa beslut varje dag.

Tekniker och reparatörer

Maskiner och spelbord går sönder ibland så det måste finnas någon som kan laga dessa. Det är då tekniker och reparatörer kommer in i bilden. Casinot kan anlita någon som är bra på allt, eller så delar de upp arbetsområden genom att anställa en tekniker för varje avdelning. Det kan var personer som har casino slots som specialitet, eller reparation av spelbord osv. Till denna grupp hör även vaktmästare som underhåller byggnaden samt hotellrummen.

Säkerhetspersonal

Vakter och annan säkerhetspersonal måste finnas på ett casinohotell. Mycket pengar är i rullning och man måste hålla en hög säkerhet.

Hotellpersonal

Ett casinohotell skulle inte vara någonting utan sin hotellpersonal. Det är dessa män och kvinnor som tar det första mötet med gäster som ska bo på hotell. Till hotellpersonal hör dessa grupper:

Receptionister som tar hand om gästerna vid ankomst. Städpersonalen har också en viktig roll i att hålla casinohotellets rum rena och fina. Det finns också anställd personal som hjälper till med att parkera gästernas bilar.